Kéjutazás Joy Ride 2001.
A világ minden filmese valamilyen szinten gyermetegnek tekinti Spielberg Párbaj c. filmjét, mégis, ha arra kerülne sor, hogy pl. egy forgatókönyv-elfogadáson azt mondanák bárkinek a szkriptjére, hogy "ez olyan, mint a Párbaj", a legnagyobb örömmel vállalná. A Kéjutazás kicsit elébe megy ennek a "vállalásnak", és elintézi, hogy minden kétséget kizáróan minden nézőnek eszébe jusson, hogy "ez a film tulajdonképpen olyan, mint a Párbaj". Jó koncepció.
Párbajból csak egy van, a Párbaj bejön, ha egy filmre azt mondják, olyan, "mint a Párbaj", az a jegypénztáraknál valóságos aranyat ér. Hát ez van, és tényleg, akárhogy is próbáljuk, nem tudjuk megkerülni a Párbajt, mert ez a film arról szól, hogy 2 csávót és a csajukat üldözi egy kamion. Az egyetlen különbség az, hogy itt nemcsak a kamion a veszélyes, hanem maga a kamionos is. A film egy lottó ötössel kezdődik, legalábbis körülbelül ekkora valószínűsége van annak az eseménysorozatnak, ami a kamionost "felbőszíti". Lewis és Fuller testvérek, Lewist a Halálos Iramban Paul Walkere alakítja, Fullert pedig Steve Zahn, akit leginkább a Nyakunkon az Élet miatt kedvelünk, de a Mint a Kámforban is nagyon jó volt. Lewis a jófiú, aki leendő barátnője kedvéért vesz egy autót, hogy az iskolaév végeztével hazaköltöztesse. A lányt, Venna-t Leelee Sobieski alakítja, akit a Tágra Zárt Szemekben ismerhettünk meg, egy eléggé kétes kis mellékszerepben, de ettől függetlenül csípjük. Minden teljesen simán menne, ha Lewis tesója, Fuller nem lenne ekkora bajkeverő. Fuller éppen a sittről jön, és máris tele van jobbnál jobb ötletekkel. Például kitalálja, hogy 40 dollárért vegyenek egy CB rádiót az egyik benzinkútnál. Érdekes gondolat, de még meg is magyarázható, mert a CB segítségével ki tudják majd szűrni a traffipaxokat. Ekkor jön Fuller második különös ötlete, amit úgy vezet fel derült égből, mintha maga is elhinné, hogy van valami értelme, és nem csupán egy "enyhén megírt" forgatókönyv kedvéért tenné. Azt találja ki, hogy Lewis adja ki magát nőnek a CB hullámain, és nyomjon le mindenféle szexi dumákat, hogy jól felheccelje a kamionosokat. Amikor Lewis rááll a dologra, kezdhetünk is gyanakodni, hogy ez a film még tartogat meglepetéseket. És valóban. Miután Lewis elkezd nőhangon bájcsevegni Rozsdásszöggel (ezt a nicknevet használja az illető), Fuller kitalálja, hogy beszéljenek le egy randevút. Amindenit. A randevút a velük szomszédos szobába beszélik le egy motelban. Azt hinnénk, ez Fuller utolsó ötlete, de nem. Itt különböző incidensek történnek, melyek magukban foglalják egy ember halálát, és az alsó álkapcsának az elveszítését. Ezek után érkezünk el Fuller negyedik nagy dobása. Amikor ismét Rozsdásszög van a vonalban, és megemlíti, hogy be van pöccenve, mert rászedték, sőt, Lewis bevallja, hogy ő volt az a "Cunci Mókus", aki rászedte, Rozsdásszög csak annyit mond, hogy "kérjetek bocsánatot". Ekkor Fuller, az "agytröszt" elkezd ordítozni, hogy "te rohadt, beteg állat! dehogy kérünk mi bocsánatot!!". Jó ötlet volt, mert szerencsére Rozsdásszög nem volt a közelben. Rozsdásszög nem mondta nekik, hogy meg kellene már javítani a hátsólámpájukat. Nem Rozsdásszögé volt az a kamion, amelyik a nyakukba lihegett. Vagy mégis? Igen! Gratulálunk, Fuller! Szép volt. Innentől megindul a hajsza, Rozsdásszög pedig kegyetlen. Egyetlen problémája van, és ez az, hogy eléggé kevés szereplővel gazdálkodhat, így hőseinket egyszer el kell engednie, és több esetben indokolatlanul kegyelmet kell gyakorolnia, nehogy kipusztuljon az egész színészgárda. A film egyébként mindenkit, még a Rozsdásszöget is beleértve 5 szereplős, ezért nevezhetjük szoft-horrornak, és hozzá kell tenni, ezt nem rójuk fel hátrányként. Sőt, az lenne, illetve az lett volna az igazi, ha a feszültség-, és hangulatkeltő elemekből van több, mint a direkt fenyegetésekből. Értsd, amikor Rozsdásszög barátunk (akinek az arcát sosem látjuk, hogy a Párbaj-párhuzam fennmaradjon), odakötözi Venna-t egy székhez, szemben egy puskával, kevésbé izgulunk, mint amikor egyszercsak a derült égből megjelenik a kamion, mert ezzel a megjelenéssel párszor tényleg a frászt hozzák a nézőre. Ez a film pont az, mint aminek látszik, aki megnézi, pont azt kapja, amire várt, és majdnem pont azt, amire számított. A Tudom, Mit Tettél Tavaly Nyáron és a Párbaj találkozása. Mind a két filmnél gyengébb ugyan, mégis, iskolás buzgalommal hajtja végre a keresztezést a két film közt, és így, noha alig van benne valami eredeti, szorgalomból mégis megkapja a négyest, ami végül a film egész jegyét feljavítja - közepesre. Egyébként ezután a film után még azok is értékelni tudják a Párbajt, akik eddig nem így tettek.
Képek a filmről ITT
|